söndag 11 januari 2015

Jag är inte Charlie

UPPDATERAT
Propalestinska hackers tog sig in på en teater- och kultursida i går på internet. De har främst utfört cyberattacker mot Israel tidigare. Teatern i Paris är sedan 1994 klassad som nationalscen och begriper inte varför just de har blivit hackade. Hackarna har det fina budskapet: Jag är inte Charlie. Vilken Charlie då? Charlie Chaplin? De har hackat hemsidor förut. De tog sig in på en hemsida tillhörande FN tidigare i höstas.

Hackergruppen Anonymous har tidigare förklarat cyberkrig mot terrorn, men säger att de inte har hotat att hämnas nu. Åtminstone i Sverige. För egen del tycker jag det är utmärkt om de håller denna strid på internet utan inblandning av utomstående. Låt hackarna anordna världskrig i cyberrymden! Det låter som en utmärkt idé. Så slipper vi sådana dåd på våra gator! En from förhoppning från min sida. De båda grupperna påminner om Läderlappen kontra Scream. Bara svart fiction.
9:12
För övrigt tycker jag den här krönikan säger det mesta. Anna Dahlberg i Expressen. Och en ny attack ägde rum i Hamburg på pressfriheten när Hamburger Morgenpost sattes i brand. Lämna muslimerna i fred och vi ska lämna er i fred, sade den förvirrade terroristen, som slog till mot en judisk affär i Paris och dödade fyra oskyldiga människor.

Tyvärr är förvirring en del av den muslimska tron eftersom Koranen är förvirrad i sig självt, med motsägande sutror. Det är en religion, som inte blev riktigt populär förrän det heliga kriget, jihad, kom in i den som en del genom Medinaversionen av denna bok. När islam uppfattas som under attack får muslimer ta till våld. Bibeln är tvärtom. Där finns krigandet och dödandet i Gamla Testamentet, men i det Nya Testamentet har kristendomen gått vidare till något annat och bättre. Och bägge delarna gäller inte samtidigt.
15:55
När det tågande folket i Paris stämmer upp Marseljäsen i direktsändningen från Sky News får jag tårar i ögonen. Jag har bott i Frankrike ett år som ung, men jag har säkerligen varit där tidigare. Så känns det. Den enkla sången går rakt in i mitt hjärta och väcker 200-åriga känslor. Dessa handlar om hur många människor, som har kämpat i århundraden för att vi ska ha det relativt bra i vårt samhälle med demokrati och att myndigheter och företag nu har visat sig vara rätt mänskliga i den svåra tid som vi i familjen lever i när sambon och barnens pappa har dött.
12.1.2015
Här kan ni läsa om attacker mot jihadistsajter. Från Anonymous. Och här också står det om detta.
21:47
Cyberkriget är i full gång genom att amerikanska militären har blivit hackad. Tyvärr lär det väl inte stanna vid detta.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar