onsdag 18 februari 2015

IS-krigare i SVT

UPPDATERAT
I kväll handlar Uppdrag Granskning om "Adam" som snart ska åka och kriga för IS för andra gången. För Adam är religion det viktigaste. Han är född muslim, men började inte praktisera religionen förrän han var i tonåren, kring 16-17 år. Han såg på TV hur folk hade det och att resten av världen inte brydde sig. Under hela inspelningen visar hans händer hur förtvivlad han egentligen är och hur fel det han säger är. Han sitter och vrider sina händer bokstavligen. Medan han säger de otroliga ting som hans självvalda hjärntvätt får honom att säga.

År 2012 bestämde han sig för att åka till Syrien med några vänner. De ville bli jihadister och delta i det heliga kriget. De tog sig till Turkiet och sedan fick de hjälp över gränsen och så dröjde det inte länge innan de deltog i strider.

– Jag vill att mina barn ska växa upp i ett islamiskt kalifat. Jag vill jag att de ska strida som jag, och uppnå martyrskap. Jag skulle bli jätteglad om min son kom till mig och sa att ”jag vill gå ut på jihad”, säger han.

Han hyllar Osama bin Laden och förstår det som hände den 11 september i USA. Det var nämligen första gången som de lyckades slå USA på käften, säger han. Han får se ett klipp där flera piloter och höga militärer blir halshuggna av IS och får frågan om han kunde stå där själv och göra detta. Nej inte utan mask på grund av familjen, men annars skulle han ha gjort det om det var människor som förtjänade detta.

- Ja, jag har sett avrättningar många gånger. Det är vanligt i krig att efteråt har man en massa fångar och läget är inte så lätt att flytta fångar och ha fångar och mata fångar. I Islam har fångar många rättigheter. De ska få äta samma mat som vi och de ska sova lika bra som vi. Så det kan vara krångligt och mycket lättare att döda dem istället, vilket man gör. 

Han kommer att åka till Syrien igen för han saknar sina vänner. De döda vännerna hoppas han få träffa igen i paradiset. Han har redan packat sina väskor. Kanske befinner han sig nu i Syrien när programmet sänds.

Här skrev jag om det islamska paradiset. Och här har jag skrivit om hur det är att älska döden i islam. Islamism är en dödssekt, ungefär som att vikingarna en gång i tiden trodde att det bästa var att dö i strid för då fick man komma till Valhall. Men den sortens tro har ingen längre. Det var kring tusen år sedan. Men här har denna tro återuppstått hos nya människor. 

Uppdrag Granskning sänds i kväll i SVT1 klockan 20. Här kan ni se programmet om ni missade det.

11:28
Här kan ni lyssna till Helena Groll i Studio Ett på Sveriges Radio som försöker ställa israeliske ambassadören till svars i går för att det utförs terrordåd mot judarna. Har inte judarna själva ett ansvar? Cheferna på radion har bett om ursäkt för detta och programmet är redigerat med den frågan borttagen. 
19.2.2015
För övrigt tycker jag det var bra som president Obama sade om de extrema muslimerna: "De är inte religiösa ledare de är terrorister."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar