torsdag 7 maj 2015

Björn Ulvaeus vill ha hjälp att dö

UPPDATERAT
Björn Ulvaeus har tillsammans med Stellan Welin, professor vid Linköpings universitet, skrivit om sin önskan att få dö med läkarhjälp. Jag tycker inte att de är riktigt kloka. Det fungerar redan nu utmärkt med alla läkemedel som finns för att hjälpa patienter både att leva och att dö. Irrationellt nog tror de att de ska bli döende patienter, som kommer att skrika efter dödshjälp den sista tiden. 

Senast har min sambo dött i cancer. Han kämpade in i det sista för att få leva. Men han fick naturligtvis ångestdämpande läkemedel och morfin för att inte ha ont, men han ville leva och han försökte in i det sista att göra detta. Cancer är för övrigt en sjukdom som fler och fler får. Detta beroende av att vi blir äldre. Men absolut vanligaste  dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar. Det betyder att människor ramlar ihop och dör av att hjärtat stannar eller att kärlen brister. Det är inte så att svårt sjuka människor i stort antal ligger och skriker efter dödshjälp.

Alla som jag känner, som har dött i min närhet, har gjort det ganska knall och fall. Ingen har behövt lida särskilt långvarigt. Min sambo led en del för att han ville ha det på sitt sätt och för att han ville leva. Han blev bara 57 år och dog för fem månader sedan. Läkarna gjorde allt som stod i deras makt för att hjälpa honom enligt hans egen vilja. Han fick också den behandling han ville, en mycket god omvårdnad. Och han levde till den sista dagen. Precis så som vi alla borde göra. 

Björn Ulvaeus är sju månader äldre än jag och tror att han kommer att behöva dödshjälp. Vilken dyster syn på livet. Enligt artikeln behövs en utbyggd palliativ vård. Min sambo fick detta i slutet av sitt liv. Det fungerade alldeles utmärkt. I artikeln efterlyses "terminal sedering". Detta finns redan nu och betyder att patienten får smärtstillande för att kunna sova, dvs morfin, som för svårt sjuka människor påskyndar döden. Så var det för min pappa, som dog hastigt, för det fanns inte något annat som läkarna kunde hjälpa honom med. Kroppen var slut helt enkelt. Han fick så mycket morfin att vi barn inte hann fram till dödsbädden. Han blev 87 år.

Jag tycker kändisar ska hålla sig ifrån debatten. De som själva är rädda för döden borde bearbeta denna rädsla istället. Den innefattar säkerligen en rädsla för smärta och att få lida utan att själv kunna göra något åt det, men så fungerar inte svensk sjukvård. Läkare och vårdpersonal lyssnar helt och hållet på patienten och de som vill dö hemma får göra detta med all smärtlindring och annan sjukvård som behövs. Min sambo dog på sjukhus, men han var där bara de fyra sista dagarna i sitt liv. Han ville ha det så. Och han dog på en liten palliativ avdelning, där han fick den bästa omvårdnad som fanns att tillgå. 

Här kan ni läsa om vad en förlamad man tycker om dödshjälp. 
9.5.2015
Genast visades Björn Ulvaeus hur snabbt man kan dö. Hans basist Rutger Gunnarsson ramlade ihop och dog hastigt hemma i sin bostad 69 år gammal i går. Vad ska man säga om honom? Vilken tur att han slapp ropa på dödshjälp?

Här kan ni läsa min dagbok där jag lade allt som inte gick att bearbeta i stunden under det sista år min sambo var sjuk. 
11.1.2016
Jag såg Björn Ulvaeus hos Skavlan. Vilka bottenlöst sorgsna ögon han hade. Den mannen mår inte bra. Inte alltid så roligt att vara ateist. Eller rik och berömd. Själv vet jag att vi aldrig dör. Det är min absoluta övertygelse. Och att livet på jorden är meningsfullt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar