torsdag 31 december 2015

Dörren till det nya året

Snart dags att öppna dörren till det nya året och det går att se detta nya år som fullt av härligheter eller tomt på desamma. En gladartikel jag läste i går handlade om att vi aldrig har haft det så bra som nu. Exakt samma budskap som vi fick till oss år 1964 när vi tog studenten. Då fanns det en sådan artikel på ledarplats i DN. Det går alltid att skriva och tänka så. Att jämföra bakåt och se på eländet då. Och det går att skriva motsatsen eftersom så många människor som lider och dör i dag aldrig någonsin har gjort det i historien. För vi är så många fler här på denna planet än vi någonsin har varit. 

Just i dag kom nyheten att statsminister Stefan Löfven har lika stort förtroende som partiledaren Jimmie Åkesson hos svenska folket: 21 procent av de tillfrågade säger sig ha mycket eller stort förtroende för dessa som partiledare. Det är väl så att det inte går att lita särskilt mycket på någon politiker längre i Sverige. Tyvärr. De svänger kappan efter opinionsvinden och är inte alls stabila. Det har vi sett.

Det är lika galet att vilja utvisa alla från Sverige som inte har rötter här som att ha varit villig att ta hit hela världens befolkning. Ur en strikt ekonomisk synvinkel är det lönsamt att ta hit människor som är vuxna och har utbildning, men det gör vi inte. Vi följer Jesus och hans ord och tycker att alla som vill ska få komma. Så var det åtminstone till november i år. Politikerna har levt utan att ta hänsyn till ekonomin, men blev till sist tvingade att göra detta. De har varit som glada barn där pengarna ramlade ned från himlen. Den kristna kulturen var viktigare än vad vi hade råd med. När politiker blir sådana är det naturligtvis fara för vilket land som helst. 

Vi får hoppas att det inte hinner bli fler mord i år och att bilarna inte brinner alltför frekvent i natt och att raketkriget inte når hemska höjder. Å andra sidan är det bra för ekonomin om det brinner lite bilar och en del hus och många har brunnit under året. Då höjs BNP i landet för vi behöver nya hus och bilar. Och allt elände gör också att BNP ökar. Detta som statsministern brukar hänvisa till. Han är så stolt över att vi ligger så högt där. Andra länder skulle vara detsamma sade han senast utan insikt i vad det betyder. Dock tror svenska folket att nästa år blir sämre. Det skrev jag om i går. 

Men visst blir livet bättre. Jodå. Se på mig. När jag var liten bodde jag med syskon och föräldrar först inneboende och sedan i en hyreslägenhet, en tvåa i en förort. Nu bor jag i eget hus. Tänka sig vad det kan gå framåt här i livet. Det var min sambo som ordnade så att jag kan bo här genom att dö i sjukdom och ha en livförsäkring. Och genom att vi hade ömsesidigt testamente. Annars skulle jag ha blivit tvungen att flytta. Så växlar olycka med lycka livet igenom. Hur man ser det beror av den egna personligheten. Själv är jag optimist i grunden. Gott Nytt År! Det kommer det att bli. 
Snart dags att öppna dörren till det nya året.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar