söndag 5 juni 2016

Helvetesberättelse från Syrien

På måndag inleds ramadan då muslimer ska avstå från mat och dryck under dagens ljusa timmar. Ramadan flyttar sig runt på året och det är ganska synd om troende i år som bor i Sverige, för det är knappt mörkt alls nu. De ska fortsätta så ända till början på juli, den ljusaste tiden på hela året. Religionen är inte skapad för svenskar. Så sedan förra året har man bestämt att fastan ska vara 15-16 timmar. Inte mer. Jag läste i morse en helvetesberättelse av en muslimsk mamma, som blev av med sina två döttrar till sin man. Han tog dem till Syrien för att de skulle få dö martyrdöden. Det är det högsta. Då kommer de absolut till paradiset.
De båda flickorna fotograferade av sin far i Syrien. 

Att läsa hennes berättelse är som att befinna sig i ett dårhus i en värld utan förnuft. Men det här händer nu i Sverige i Malmö och i Syrien och hennes mans familj befinner sig fortfarande i Sverige. De hade kontakt med hennes man hela tiden, men tyckte att det var rätt att barnen skulle vara med honom, att de skulle ha heltäckande kläder, att de skulle tas till kriget. Han skulle komma tillbaka som martyr eller segrare till Sverige, sade han. Han skulle komma hit som död eller som den som erövrade Sverige med vapenmakt.

"Jag har sagt till dig att jag aldrig kommer att lämna den islamiska staten, om jag inte är död eller erövrare. Om Allah ger oss sin styrka kommer vi till er och erövrar Sverige. Tro inte att ni kan förhandla med mig på något sätt. Jag har sagt till dig att jag kommer att döda mina döttrar med mina egna händer - sätta den ena framför mig och använda min pistol och skjuta henne. Jag kommer att skjuta Jamila och Samira, hellre än att lämna dem i Sverige."

När mamman efter många svårigheter hade fått tillbaka sina flickor som är små bara tre och sju år gamla var de sjuka både fysiskt och psykiskt. Den äldre flickan har multiresistenta bakterier i kroppen och båda blir förskräckta när mamman tänker gå ut utan heltäckande i Sverige. De tittar efter bombflyg på himlen och den yngre flickan leker lekar där hon stryper, kniper och slår. Den äldre berättar att när lillasyster var trotsig så slog de vuxna henne. Nu i maj är de båda flickorna äntligen tillbaka i Sverige med sin mamma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar