torsdag 4 augusti 2016

Måste vi leva till varje pris?

Det är i grunden en filosofisk fråga, men den aktualiseras när människor får cancer och det får vi mer och mer. Hans Frisk 56 år är en av dessa som har fått bukspottkörtelcancer och den ansågs obotlig i Sverige för han hade fått metastaser och dessa hade spritt sig. Nu har familjen tagit honom till Tyskland för flera operationer, där allt tas bort. Hjälper det? Ingen vet. Men operationerna kommer att  kosta familjen miljoner så de håller på att sälja allt de äger. Men vad gör man inte för en cancersjuk man? 

Hans fru Ulrika Frisk skriver på sin facebook-sida varje dag om hur det går. Hon har själv gått igenom behandling för bröstcancer. Bara tio procent av de som opereras blir friska när de har bukspottkörtelcancer, så utgången för Hans Frisk är inte särskilt god procentuellt sett. Cancern måste upptäckas tidigt. Jag vet hur det är att ha en man som har cancer eftersom min sambo dog i december 2014 av cancer i halsen. Rökning sägs vara den stora orsaken till all slags cancer, men min sambo hade aldrig rökt. Möjligen hade han skadats av att ha jobbat på tidningsredaktioner och av passiv rökning.

Hans Frisk har fem barn som kommer att drabbas om han inte klarar sig och familjens ekonomi körs nu i botten. På facebook vädjar Ulrika Frisk om bidrag. Hennes man har ett byggföretag och de bor i Bromma i ett hus, som säkerligen är värt många miljoner. Är det då värt att offra allt materiellt för att överleva? Ja det kan man tycka. Vi skulle också ha fått sälja vårt hus så småningom om min sambo hade fortsatt att leva. Vi skulle inte ha haft råd med det eftersom sjukpenningen är låg även om man har den högsta möjliga i Sverige. Så ser det ut. Jag har naturligtvis inte någon aning om varför min sambo fick cancer. Ingen har kunnat förklara detta för mig, men någon mening anser jag att det måste vara, även med hans död, annars är livet meningslöst. Så känns det. Livet är en skola, men vilka lärdomar vi väljer att ta till oss är upp till vår fria vilja. 
Är det värt att sälja allt en familj äger för att kanske rädda
en familjemedlem från cancer?
Även om läkarna har sagt i Sverige att det är obotligt?
Här bor familjen Frisk
som tänker göra detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar