torsdag 26 januari 2017

Buset härjar i Värmdö

I går eftermiddag på ljusa dagen blev en man skjuten i benen vid Grisslingebadet på parkeringen. Två män greps senare, den ene i en vit Golf söder om Söder vid Slakthusområdet i Stockholm. Enligt uppgifter handlade det om en bilkapning av en sportbil, en Porsche Cayenne, som gick snett. Men det vill inte polisen kommentera. 

Ungefär samtidigt som detta hände var jag och fotograferade det nya statarsamhället, som kommunen har byggt några kilometer längre bort från Grisslingebadet. Badet där jag och mina barn har tillbringat så många timmar när de var små. Jag skrev om klyftorna i samhället i går. De enorma klassklyftorna som de välmenande politikerna i Sverige byggt in i samhället skapar alltmer ett gangstersamhälle. Aftonbladet skriver här att den skjutne var utanför sin bostad. Vem var det då? Någon som bor på Systrarna Delselius konditori, som ligger närmast intill?

Det lär visa sig vad det här handlade om, men det skjuts numera varje dag någonstans i Sverige. Tidigare på dagen hade en man skjutits i Malmö i benen och först trodde jag det var den skjutningen som rapporterades. Tyvärr har vi ingen överblick över allt elände som händer. Mediernas rapporter är sporadiska och rapporteringen försvinner mycket fort från deras sidor och går knappt att hitta nu. En dag senare. 

Människor som bor här på Värmdö har ofta flyttat hit för att få lugn och ro och låta sina barn växa upp i ett lugnt samhälle. Det var därför också jag har bott här sedan 1976. Men ingenstans kommer vi nu längre undan det nya skjutgalna och våldsamma samhälle, som har införts i Sverige de senaste decennierna.
Skjutningen inträffade vid Grisslingebadet, som är fullt med barnfamiljer på sommaren. 
Bilden tagen vid Systrarna Delselius konditori.
Faksimil från Aftonbladet. 



Så här ser det ut om man vänder sig om vid brottsplatsen och tar ett foto. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar