tisdag 31 januari 2017

Nya rikssvenskan

Att ta fram en dialekt som är en blandning av alla dialekter och sedan kalla detta för en ny rikssvenska är det mest korkade jag har hört på länge. Det låter inte riktigt klokt! Inte en enda människa i Sverige pratar så. Dialekter är genomgående och inte ett hopkok av en massa annat. Dialekter är när man som jag när jag var barn kom hem från Blekinge efter sommaren och pratade som de gör där, men strax återgick till den stockholmska som jag är uppvuxen med. Men forfarande vet jag vad "deka" betyder, fast jag aldrig säger det. För det ingår inte i min dialekt, som ligger rätt nära den verkliga rikssvenskan. 

Det är Lernia som har tagit fram den här "moderna" rikssvenskan, som ingen pratar. Och de föreslår att den används i till exempel telefonsvarare. Vilken urdålig idé! En ren propaganda för att försöka få ihop alla som bor i alla landsändar till en person. Låt var och en prata som den gör. Inte som om den vore konstgjord. Här kan ni lyssna själva på hur det låter. Bedrövligt! Som en robot, som är dåligt programmerad. Helt enkelt. Människor pratar inte så där. Använd inte Lernias försök till sabotage av dialekterna! Det här är enbart propaganda från ett statligt aktiebolag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar