torsdag 25 januari 2018

Boverket vill har skrotningspremie för vedspisar

Miljöraseriet fortsätter och nu vill Boverket att jag ska få skrotningspremie om jag slänger ut min gamla hederliga Ankarsrum 928 från 50-talet. Denna spis som har räddat livet på oss när temperaturen har gått ned till minus 18 och ingen el i världen räcker för att skapa samma värme som denna vedspis. Eller när det har varit strömavbrott i flera dagar. Dessutom gör den att vattenledningarna har tinat åtskilliga gånger från förfrysning till rinnande vatten igen. Men i det landet bor inte Boverket. Dessutom har jag en kamin från 70-talet på andra sidan den stora murstocken. Också förhatlig enligt Boverket. 

Det är regeringen som nu har att bestämma huruvida detta ska bli verklighet eller ej. Det är bostadsminister Peter Eriksson (mp) som har makten över detta. Miljöpartister är inte kända för att vara de skarpaste knivarna i lådan om man så säger. Men vi hoppas att de inte ställer till mer elände innan valet i år. I sommar ska nya bestämmelser göra det svårare att installera en äldre kamin eller vedspis. Tur att jag redan har sådana då. Det finns alltid reservdelar till dem precis som till gamla bilar. Faktiskt. Om det skulle behövas. Och sotare kollar dem ständigt och godkänner eldningen i dem. Inga problem!

Kulturarvet ska slängas på soptippen!
Ut med spisarna föreslår Boverket.
Faksimil från Google. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar