lördag 27 januari 2018

Hatvågorna på Facebook och andra sajter

Karin Pettersson på Aftonbladet ska från den 15 februari ägna sig åt hatvågor från Facebook istället för sverigedemokraterna. Inför förra valet kände hon en vänstervind hos väljarna, men blev förvånad över att sverigedemokraterna blev tredje största parti. Hon har tills nu varit chef för ledarredaktionen på Aftonbladet och linjen inför förra valet var att ligga till vänster i den ekonomiska politiken och ta avstånd från sverigedemokraterna som kallades ett rasistiskt parti. 

Hon uppfattar att efter valet 2014 har hatvågorna bara tilltagit och trycket från omgivningen har blivit mycket hårdare. Det var hon som fattade beslutet om Fredrik Virtanen. Han kunde inte vara kvar som ledarskribent efter allt som kom fram om honom i metoo-rörelsen. En medarbetare till stängdes av från sin tjänst efter sexistiska kommentarer. Hon var medveten om den våldtäktsanmälan som hade lämnats in mot Fredrik Virtanen 2011, men annars uppfattade hon Aftonbladet som en fantastisk arbetsplats. Hon kände inte till allt det som framkom.

Hon kommer nu att ägna sig åt sådana plattformar som Google och Facebook. Detta efter att ha studerat i Amerika ett år för att sätta sig in i nätjättarna fungerar och hon menar att amerikaner ofta ser staten som farlig och att företagen ska stå för lösningar, men hon kommer från en värld där politiken ska ordna till samhället. Problemet med Facebook är att affärsmodellen bygger på att hålla kvar användarna så länge som möjligt för att samla in datapunkter. 

Sajtens affärsidé bygger på vrede och polarisering, vilket jag har fått erfara då hundratusentals gick in på mitt facebook-konto i våras. Fortfarande kommer massor med falska meddelanden till mig, för det som hände då i samband med terrorattacken i Stockholm, var att konton kapades för att sända detta till mig. Jag kan inte få bort dem. Inte Facebook heller. Och just nu används Facebook för att få igenom allt möjligt skräp, som ska åstadkomma att alla jag känner blir indragna. Jag får dessa också från mina tidigare jobbarkompisar på DN. Tyvärr.

I Tyskland är de stora plattformarna tvungna att ta bort hatfyllt innehåll inom 24 timmar från årsskiftet. I Frankrike vill Macron lagstifta mot spridning av fake news och i England finns kraftig kritik mot att Twitter och Facebook har ignorerat radikaliserande innehåll på sajterna. De närmaste åren blir avgörande för hur plattformarna utvecklas och medierna har bjudits in av Facebook att sitta med dem och påverka sajten. Förtroendet för plattformar är på nedåtgående och användarna har kanske sina sociala kontakter där, men inte mer av sina liv. Men Facebook vill säkerligen få in mer inkomster genom företag och medier. 

Faksimil från Google. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar